RSS Flöde

Förminskningen av min civila olydnad.

När jag var ung, riktigt ung så stod jag på barrikaderna och brann. Jag brann för orättvisor, Andras orättvisor, men mest för mina. En dag så fanns hotet i luften att vi, jag och mina klasskamrater inte skulle få ut våra avgångsbetyg. Alltså när vi skulle sluta nian. Det var något med lärarnas löner. Dom ville ha mer. Alltid och det är dom värda. Den här gången så var en av lärarnas stridsåtgärder att hålla inne våra med blod oss tillförskansade slutbetyg. Inte ok. Några av mina närmaste vänner och jag tänkte: Strejk!

Sagt och gjort, vi spred ordet på skolan att vi inte tänkte gå på några som helst lektioner om inte våra lärare släppte betygen. Kampen spred sig som en löpeld och vi ringde andra skolor att dom borde också minsann delta. Vem vill inte ha lite ledigt? Nu hade jag börjat brinna och solen var gränsen. Varför inte ha en manifestation? Rådhustrappan härbärgerar många. Vi kallade.

Vi blev väl en par hundra kids som samlades och tyckte att det var på sin plats att inte gå i skolan alls förrän ett löfte om våra betyg skulle ges. Ja, att vi skulle få dom alltså. Lokaltidningen kom. Jag fick en löpsedel. Journalisten lyssnade nog inte så noga. Det stod längst upp på det gula bladet något i stil med ”Samuel Flott: Ge oss våra betyg, annars….” Flott är inget namn man vill ha när man är 16 år. Ridå.

Kommentera

