Fredagskväll. Jag ska aldrig göra om det. Nu har jag åkt dit. Helvete.

Cykelns dubbar klapprar mot den hala asfalten. Inte en bil i korsningen. Rött ljus. Äh, lev lite tufft. Du är ju en tuffis. Jag bestämmer mig. Bränner rakt igenom den. Korsningen alltså. Det känns modigt, lite farligt, hjärtat slår lite fortare. Trent Reznor pulserar i huvudet. Släng dig i väggen du lilla girl with a dragon tattoo. Här kommer Sam the Ham och det är ingen liten skit!

De blå ljusen avslöjar mig, de blå ljusen får hjärtat att hoppa över ett par slag, de blå ljusen får mig att inse att spelet är över. Busted. Ridå. Jag funderar en stund på att cykla från polisen. Inte så genomtänkt kommer jag på efter en nanosekund.

Polisen säger. ”Du vet varför vi stoppar dig, va?” Jag säger. ”Håll käften om du vill leva!” och sliter fram mina två bästa vänner Herr Smith och Herr Wesson. Två herrar som jobbar tätt tillsammans. Branchen? Blyleverans.

Eller så inte. Det blir mer ett gråtdrucket. ”Jaaa, jag körde mot rött i korsningen!” polisen, verkar tycka synd om mig och struntar i att cykeln saknar ljus. Jag får betala för rödkörningen. En slant, men det kunde varit värre.

Nu ska jag be Salander att plocka bort min bot ur systemet.

Hej då.

Kommentera

