Så går spår tre på U2;s nya platta i min Spotify musikmaskin. Det är så jag säger det, maskin. MIn pappa, världen bästa för det är min enda säger så. I förrgår så kollade vi Vasaloppet tillsammans. Ruttnade på deras inställning till kvinnor och bloggade lite. Satt i soffan med min dator och knappade ilskt eller ilsket vet inte vilket som är rätt. Då säger min far: ”Går han bra maskin´din?”

Det är då det slår mig? Vad lätt det är att göra maskin´ min till något mer. Datorn är min vän, min kontakt med omvärlden. Med datorn bokar jag resor, tennistid, betalar mina räkningar, ser hur mina vänner mår, avgör vad jag ska hitta både med kvällen och mitt liv och säkert en hel massa andra saker.

Men det är då pappa med 60 års livserfarenhet drämmer till med nyss nämnda replik. Det skulle aldrig min dator göra eller kunna, degradera sig till något så simpelt som den egentligen är……..

……en maskin! En sketen maskin!

2 reaktioner till “Allt medan vinet saktar rinner ner i halsen. Datorer kan inte dricka!

Kommentera

